مردم با تعصب کنار نمی آیند

با گذشت زمان مشت ها باز وچهره ها عریان می شود، نقاب اسلام، جهاد وده ها ستر واخفای دیگر از چهره ها فرو می ریزد، وآنهایکه از تبار جهل وتعصب اند چهره می افروزند ودامن برمی کشند.

آقای خرم یکی از چهره های است که مشت اسلام وجهاد برسینه کوبیده است، ولی امروز از گریبان فاشیزم، انحصارو استیلای قومی سرمیکشد.

مطلب کوتاهی در روز نامه ماندگار مورخ 4 نوامبر توجه مرا به نکات نظر آقای خرم جلب کرد که اذعان نموده اند که: سلامت افغانستان زمانی تهدید می شود که پشتون ها خود را در نظام نبینند!

به باور من خون پشتون ها نسبت به سایر اقوام کشور قرمز تر نیست، چه ویژه گی پشتون ها را نسبت به تاجک ها، هزاره ها، ایماق ها، قرغزها، پشه یی ها، ترکمن ها… متمایزتر ساخته است تا آنها نماد ثبات وسلامت افغانستان تلقی شوند.

این اظهار نظر ها درحالیست که امروز هم اکثریت کرسی های مهم دولتی در اختیار قبایل پشتون افغانستان قرار دارد.

اعتقاد ما براین است که با این گونه موضع گیری ها نمیشود با کشوریکه در بحران جنگ و جهل می سوزد کمک کرد.

افغانها بدون در نظر داشت رنگ وبو ، مذهب وتباربرادر اندوبرابر. حضور ومشارکت وسیع وهمه جانبه ای مردم میتواند در ایجاد نظم وثبات دایمی درکشوریکه قلمرو استبداد وتحجر بوده است کمک کند.

نخبه ها، دولت مردان، چیز فهمان مسوولیت دارند تا در برابر قضایای امروز وفردای کشور مسوولانه ومدنی برخورد نمایند، ما باید کابوس استیلا طلبی، انحصار وبرتری جویی تباری را درهم بشکنیم وزمینه ساز بستری باشیم که همه افغانها در کنار هم حضور فعال وصمیمی داشته باشند، این مسوولیت دولت مردان ماست تا نظام امروز وفردای کشور را بر مبنای ارزشهای اسلامی ومدنی شکل دهند تا تلاش برای استیلای قبیله در افغانستان.

روزگاری آقای خرم وده ها خرم دیگر شانس خدمت را به مردم افغانستان بویژه پشتون ها داشته اند، اما متاسفانه کاری نکرده اند که امروز مردم ازان به نیکی یاد کنند، من از آقای خرم می پرسم که شما درزمان تصدی وزارت اطلاعات وفرهنگ چند مرکز فرهنگی را برای مردم افغانستان بویژه پشتونها فعال ساخته اید تا پشتونهای که تفنگ دارند، قلم میداشتند؟ عوض اینکه شما گامهای مهم در پویایی فرهنگی بردارید، با اقدامات ضد فرهنگی مردم را بجرم تکلم به زبان شان مجازات نموده اید.

امروز هم یک پشتون حاکم افغانستان است، اما روزانه ده ها پشتون کشته، بی خانمان وبی سرپناه می شود وده ها پشتون و هزار ها پشتون دیگر از کاروان آموزش وپرورش کشور عقب می ماند.

من به عنوان یک شهروند افغان آرزو دارم که یک سیک افغان، هندویی افغان، بلوچ افغان، ازبک افغان هزاره افغان وده ها افغان دیگر شانس خدمتگذاری را داشته باشد.

آقای خرم! اصل انکار نا پذیر در یک نظام دیموکراتیک حضور در صحنه وبکار گیری رای است تا شهرواند نماینده گان خود را برگزینند، هیچ مانع قانونی وجود نداشت تا این قوم مشارکت داشته باشندوآن قوم نه، البته ضعف ها وکاستی های  در کار دولت مردان وجود داشته است که این بحث جداگانه است.

 دغدغده آقای خرم این نبوده است که متخصص، کاردان، دیندار، با تعهد درفلان ولایت راه نیافته است، چه فرقی میکند حالا از یک ولایت پشتون آمد وازدیگری هم کسی دیگر؟ پشنهاد من به پشتون های برومند این کشور این است : که از آقای خرم حساب بگیرند که درزمان تصدی وزارتش به پشتون ها چه کرده است؟ بگذریم ازینکه به مردم افغانستان چه کاری انجام داده است، یا اینکه آقای خرم به هوای وزارت دیگر خود را ناجی پشتون ها معرفی میکند؟

آقای خرم از راه یافتن چهره های که دیدگاه های فدرالی دارند نگرانی نشان داده است. علی الاصول دیموکراسی بستر برخورد اندیشه هاست، هرکه حق دارد اندیشه های خود را وباورهای خود را داشته باشد، این مردم اند که نظام سیاسی خود را مستقیم ویا غیر مستقیم شکل میدهند، اگر نخبه گان ودولت مرادان کشور از همه مهمتر مردم افغانستان به این نتیجه رسیدند که یک نظام فدرالی میتواند ثبات را در کشور تامین نماید چه اشکال وجود دارد که ما نظام فدرالی داشته باشیم؟ آیا میشود از رووش ونظامیکه یکی از فرآورده های مغز بشری است ودر برخی از کشور ها به تجربه گرفته شده است، بخاطر اینکه بذوق آقای خرم برابر نیست ویا ازآن چیزی نمی فهمند درگذشت؟ اعمال سلیقه واستبداد رای یکی از شاخصه های نظام های قبیله سالار است، نه مدنی ودیموکراتیک.

باید شانس انتخاب به مردم داده شود، در طول تاریخ حقایق را با تیغ مصلحت ذبح کرده اند، این مصلحت های کاذب دیگر کاربرد ندارد، مردم به بیداری لازم رسیده اند.

آقای خرم اگر چیزی درچانته دارند زمینه های فرهنگ ستیزی ، کتاب سوزی، معلم کشی و در فرجام انسان کشی را با اندیشه هایشان برچینند نه اینکه با آتش افروزی نفاق در تنور تعصب برای خود کیک وحلوا درست کنند.

پیامبر عظیم اسلام فرموده است: الناس سواسیه کأسنان المشط : مردم مثل دندانه های شانه برابر اند.

الهی